انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان آذربایجان‌ غربی

انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان آذربایجان‌ غربی

.: ریاضیات شانه بر زلف پریشان عالم است :.
انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان آذربایجان‌ غربی

انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان آذربایجان‌ غربی

.: ریاضیات شانه بر زلف پریشان عالم است :.

. چاپ کتاب درآمدی بر نظریه اعجاز عددی و ریاضی قرآن

 کتاب «درآمدی بر نظریه اعجاز عددی و ریاضی قرآن» نوشته آقای مجتبی نوروزی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم از سوی انتشارات نسیم رضوان منتشر شد.
مولف در این کتاب، نظریة اعجاز عددی و ریاضی قرآن را که برای اولین بار توسط دکتر رشاد خلیفه در سال ۱۹۷۲ میلادی (۱۳۵۱ش) مطرح گردیده، مورد نقد و بررسی قرار داده و ضمن ذکر بعضی مصادیق آن، نظر موافقان و مخالفان اعجاز عددی قرآن را ذکر نموده و در ادامه به دیدگاه خود در این زمینه اشاره کرده است. در پایان نیز پژوهش ها و تألیفات در این موضوع را به تفصیل آورده است.

ادامه مطلب ...

. اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور درباره آزمون دکترای تخصصی Ph.D

اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور درباره مواد امتحانی و شرایط و ضوابط آزمون نیمه متمرکز  

دکترای تخصصی (Ph.D) سال ۱۳۹۰ دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور 

  اولین آزمون نیمه متمرکز دکتری سال ۱۳۹۰ بصورت آزمون کتبی براساس اطلاعات مندرج در جداول زیر از طریق سازمان سنجش آموزش کشور برگزارمی گردد.

 

جدول زمانبندی آزمون:  

شروع زمان ثبت نام

تاریخ برگزاری آزمون

اعلام نتایج چند برابر ظرفیت

۸۹/۱۱/۳ لغایت ۱۰/۱۱/۸۹

۲۵ فروردین ماه ۱۳۹۰  

اواخر اردیبهشت ماه ۱۳۹۰

                                      

 شرایط و ضوابط کلی:

ادامه مطلب ...

. انتشار رساله لطایف الحساب

از سوی میراث مکتوب انجام شد
انتشار لطایف الحساب؛ نخستین رسالۀ مستقل دربارۀ سرگرمی های ریاضی
 

 لطایف الحساب نخستین رسالۀ مستقل دربارۀ سرگرمی های ریاضی است که به کوشش محمد باقری تصحیح و به عنوان یازدهمین رساله از مجموعه رسائل میراث مکتوب به چاپ رسیده است. 
  این رساله، چهار قرن پیش یعنی در عهد صفویه به زبان فارسی، همراه با قطعاتی عربی و دربارۀ سرگرمی های ریاضی نوشته شده و از این لحاظ اثر برجسته ای در میراث ریاضی دورۀ اسلامی به شمار می آید. قطب الدین لاهیجی، فیلسوف فقیه و دانشمند عهد صفویه، آن را در سال ۱۰۲۰ هجری قمری هنگامی که از اصفهان (پایتخت صفویان) به لاهیجان برگشته بود، نگاشت.

ادامه مطلب ...

. الگوهای ایرانی - اسلامی در متون درس ریاضی ارایه می شود

  رییس دفتر تالیف کتب درسی ریاضی وزارت آموزش و پرورش گفت: الگوهایی از فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی در زمینه مفاهیم ریاضی در متون این درس لحاظ و به دانش آموزان ارایه می شود.

  وحید عالمیان افزود: پیش از این، در کتاب حسابان از روش نیوتن استفاده می شد در حالی که اکنون از روش غیاث‌الدین جمشید کاشانی، در زوایای مثلثاتی از روش ابوالوفا بورجانی، در فرمول درجه دوم به روش دیتا از رابطه خوارزمی استفاده می شود.
وی اضافه کرد: بر اساس مستندات موجود، دانشمندان ایرانی و اسلامی، خالق و تولید کننده مفاهیم ریاضی بودند که به مرور زمان، آثار دانشمندانی که پایه گذار علوم ریاضی بودند، به فراموشی سپرده شد.

ادامه مطلب ...

. راهنمای تدریس فصل سوم حسابان

برای دریافت فایل PDF راهنمای تدریس فصل سوم کتاب حسابان  اینجا  کلیک کنید.

 منبع:سایت دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی ریاضی

. کتاب ریاضی سال سوم متوسطه با رویکرد جدید تالیف شده است

 رییس دفتر تالیف کتب درسی ریاضی وزارت آموزش وپرورش گفت: کتاب ریاضی(۳) سال سوم متوسطه در سال تحصیلی جاری با رویکرد جدید تالیف و بازخوانی شد و در اختیار دانش آموزان قرار گرفت.

'وحید عالمیان' افزود: این کتاب براساس طرح برنامه درسی ملی تالیف شده است.
عالمیان اضافه کرد: این تغییرات، قدرت استدلال را در دانش آموزان تقویت می کند چرا که دانش آموزان در زمینه های استدلالی دچار مشکلاتی بودند که این ضعف باید با انجام برخی از تغییرات در کتب درسی برطرف می شد.
رییس دفتر تالیف کتب درسی ریاضی وزارت آموزش وپرورش گفت: در انجام این تغییرات سه تفکر خلاق، نقاد و بصری مورد توجه قرارگرفته است.

ادامه مطلب ...

. بازتالیف کتاب‌های ریاضی در تمام مقاطع تحصیلی

وحید عالمیان رییس دفتر تالیف کتب درسی ریاضی وزارت آموزش وپرورش ، اظهار داشت : رویکرد جدیدی که اکنون در تالیف و اصلاحات کتاب های ریاضی در مقاطع مختلف تحصیلی پیگیری می شود، کاربردی شدن مفاهیم ریاضی و پیاده سازی حل مساله است.

وی افزود: در تالیف کتاب های ریاضی به نقش محوری دانش آموزان در حل مسایل ریاضی توجه ویژه ای شده است زیرا عوامل مختلفی در پایین بودن یا عدم یادگیری درس ریاضی موثر است .

ادامه مطلب ...

. مفاهیم ریاضی در تالیف کتاب های درس ریاضی کاربردی می شود

مفاهیم ریاضی در تالیف کتاب های درس ریاضی کاربردی می شود  

رییس دفتر تالیف کتاب های ریاضی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت:کاربردی شدن مفاهیم ریاضی از رویکرد های جدید وزارت آموزش و پرورش در تالیف کتاب های درس ریاضی به شمار می آید.  

وحید عالمیان' افزود: رویکرد جدیدی که اکنون در تالیف و اصلاحات کتاب های ریاضی در مقاطع مختلف تحصیلی پیگیری می شود، کاربردی شدن مفاهیم ریاضی و پیاده سازی حل مساله است.
وی ادامه داد: در تالیف کتاب های ریاضی به نقش محوری دانش آموزان در حل مسایل ریاضی توجه ویژه ای شده است.

ادامه مطلب ...

. طراح روش‌های ذهنی در عملیات ریاضی

طراح روش‌های ذهنی در عملیات ریاضی : تاکنون توانسته‌ام رکورددار تقسیم اعداد تا ۳۷ رقم اعشار باشم 
 علی بیات‌موحد با اشاره به اهداف مدیریت ذهن در استفاده از محاسبات ریاضی اظهار داشت: هدف از مدیریت ذهن این است که انسان بتواند اطلاعات ذهنی خود را به خوبی سامان‌بخشی کرده و همگام با رایانه عمل کند نه اینکه با ورود رایانه به زندگی تمام اطلاعات شخصی خود را از یاد ببرد و در رایانه ذخیره کند.
ادامه مطلب ...

. پل ریچارد هالموس

 مقدمه و معرفی

 پل ریچارد هالموس (2006-1916 Paul Richard Halmos) ریاضیدان بزرگ مجاری-آمریکایی بود که در مورد نظریه احتمال، آمار، نظریه عملگرها، فضاهای هیلبرت، منطق ریاضی و بسیاری دیگر از مباحث ریاضیات تالیفات متعددی داشته است. او در سوم مارس 1916 چشم به جهان گشود و در دوم اکتبر سال 2006 معادل با دوم مهرماه سال 1385 در لوس گاتوس کالیفرنیا (Los Gatos, California) چشم از جهان فرو بست.

ادامه مطلب ...

. چرخه سوخت هسته اى چیست؟

 

 اورانیومى که از زمین استخراج مى شود، بلافاصله قابل استفاده در نیروگاه هاى تولید انرژى نیست. براى آنکه بتوان بیشترین بازده را از اورانیوم به دست آورد، فرآیندهاى مختلفى روى سنگ معدن اورانیوم صورت مى گیرد تا غلظت ایزوتوپ U235 که قابل شکافت است، افزایش یابد. چرخه سوخت اورانیوم نسبت به سوخت هاى رایج دیگر، از جمله زغال سنگ، نفت و گاز طبیعى به مراتب پیچیده تر و متمایزتر است. چرخه سوخت اورانیوم را چرخه سوخت هسته اى نیز مى گویند.  چرخه سوخت هسته اى از دو بخش  انتهاى جلویى و انتهاى عقبى  (Front end و Back end)  تشکیل شده است. انتهاى جلویى چرخه، مراحلى است که منجر به آماده سازى اورانیوم به عنوان سوخت رآکتور هسته اى مى شود و شامل استخراج از معدن، آسیاب کردن، تبدیل، غنى سازى و تولید سوخت است. هنگامى که اورانیوم به عنوان سوخت مصرف شد و انرژى از آن به دست آمد، انتهاى عقبى چرخه آغاز مى شود تا ضایعات هسته اى به انسان و محیط زیست آسیبى نرسانند. این بخش عقبى شامل انباردارى موقتى، بازفرآورى کردن و انبار نهایى است.

ادامه مطلب ...

. سوالات‌وپاسخ امتحانات‌نهایی دروس‌ریاضی‌متوسطه در دی‌ماه۱۳۸۹

سوالات و پاسخ امتحانات نهایی دروس ریاضی سال سوم متوسطه در دی ماه ۱۳۸۹ .

درس

حسابان 

ریاضی‌فیزیک

جبر و احتمال

ریاضی‌فیزیک

هندسه ۲

ریاضی‌فیزیک

ریاضی ۳

تجربی

ریاضی ۳

 انسانی

ریاضی ۳

فنی‌و‌حرفه‌ای

سوال‌وپاسخ

  چاپ جدید

 چاپ قدیم

  چاپ جدید

 چاپ قدیم

 

  

سوالات و پاسخ امتحانات نهایی دروس ریاضی سال چهارم متوسطه(پیش‌دانشگاهی) در دی‌ ماه ۱۳۸۹   

درس

حساب دیفرانسیل و انتگرال ۱

ریاضی‌فیزیک

حساب دیفرانسیل و انتگرال ۲

ریاضی‌فیزیک

سوال‌وپاسخ

  

منبع:مرکزسنجش‌آموزش‌وپرورش