انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان آذربایجان‌ غربی

انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان آذربایجان‌ غربی

.: ریاضیات شانه بر زلف پریشان عالم است :.
انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان آذربایجان‌ غربی

انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان آذربایجان‌ غربی

.: ریاضیات شانه بر زلف پریشان عالم است :.

. روز آمار

 

اول آبانماه ، روز آمار و برنامه ریزی  مبارک

. کنفرانس ۳۰ مهر

به نقل از : سایت انجمن معلمان ریاضی استان آذربایجان غربی  

 

دهه ریاضیات مبارک 

  همانطور که قبلا نیز به اطلاع رسیده است ؛ انجمن معلمان ریاضی استان آذربایجان غربی ، با استعانت از خداوند متعال کنفرانس یک روزه ای را در مورخه 30 مهر ماه ، در آستانه دهه ریاضیات در دانشگاه ارومیه برگزار خواهد کرد .

 در برگزاری این کنفرانس  سازمان آموزش و پروش استان ، دانشگاه ارومیه ، دانشگاه علم و فن و خانه ریاضیات ارومیه همکاری فعالی را با انجمن داشته اند .

 در ضمن انتشارات مبتکران ، الگو (OTN) ، کانون فرهنگی آموزش (قلمچی) و گاج با اهدا کتاب به صورت رایگان به همکاران فرهنگی و دبیران محترم شرکت کننده در این کنفرانس نقش فعالی را در بسط و توسعه علم ریاضی خواهند داشت .

 از همکاری های بی شائبه و ارزشمند همه عزیزان تشکر می کنیم .    

. مقالات رسیده به کنفرانس آموزش ریاضی استان

 به نقل از : سایت انجمن معلمان ریاضی استان آذربایجان غربی 

 اسامی همکاران و علاقه‌مندانی که برای کنفرانس آموزش ریاضی استان آذربایجان غربی مقاله ارسال داشته‌اند ، در زیر می‌آید . در ضمن مشخصات صاحبان مقالات برگزیده بزودی در سایت قرار خواهد‌گرفت . 

 

 با تشکر و آرزوی موفقیت برای تمامی همکاران و محققان گرامی  .

ادامه مطلب ...

. ساده‌ترین جواب

 

 شرلوک هولمز و واتسون رفته بودند صحرا نوردى . شب چادر زدند و زیر آن خوابیدند. نیمه‌هاى شب هولمز بیدار شد و آسمان را نگریست . بعد واتسون را بیدار کرد و گفت:  نگاهى به آن بالا بینداز و به من بگو چه مى‌بینى؟
 واتسون گفت : میلیون‌ها ستاره مى‌بینم .
 هولمز گفت : چه نتیجه مى‌گیرى؟
 واتسون گفت : ازلحاظ روحانى نتیجه مى‌گیریم که خداوند بزرگ است و ما چقدر در این دنیا حقیریم .

ادامه مطلب ...

. الگوریتم های هوش مصنوعی

 ACO یا Ant Colony Oprimization یک راه حل برای مسئله‌های با فضای حالت بزرگ یا NP است که تقریبا همانند الگوریتم‌های Genetic است ولی در عمل نسبت به آن بهتر است . آنچه در ادامه می آید قسمتی از یک مقاله در مورد کاربردهای Data Mining و ACO است .
 مورچه‌ها حشره‌های مستقلی هستند که فعالیت اشتراکی دارند به ظاهر یک از مورچه فعال در یک کلونی مستقل از دیگری فعالیت می‌کند ولی در واقع کلیه مورچه‌ها در قالب یک سیستم جهت حل یک مسئله پیچیده با هم همکاری می‌کنند . مسئله مهم در رابطه مورچه‌ها و به طور کلی حشرات مسئله وابستگی بقا است . مورچه‌ها غذا را جستجو می‌کنند و آن را به شکل مناسب نگهداری و انبار می‌کنند حل این مسئله نیاز به برنامه‌ریزی پیشرفته دارد مورچه‌ها این عملیات را بدون هر گونه کنترل مرکزی و نظارت متمرکز انجام می‌دهند به همین دلیل به حشرات به طور کلی گروه هوشمند می‌گویند .

ادامه مطلب ...

. پیدایش مثلثات

 

 از نامگذاری «مثلثات» می توان حدس زد که این شاخه از ریاضیات دست کم در آغاز پیدایش خود به نحوی با «مثلث» و مسئله های مربوط به مثلث بستگی داشته است. در واقع پیدایش و پیشرفت مثلثات را باید نتیجه ای از تلاش های ریاضیدانان برای رفع دشواری های مربوط به محاسبه هایی دانست که در هندسه روبه روی دانشمندان بوده است.

ادامه مطلب ...

. ضرب سریع

 روش ضرب اعداد در عدد ۱۱

  روش تراختنبرگ برای ضرب اعداد مختلف در عدد یازده به صورت زیر است:

 ۱- آخرین عدد مضروب (عددی که در یازده ضرب می‌شود) را به عنوان رقم سمت راست جواب می‌نویسیم

 ۲- هر عدد متوالی از مضروب با همسایه طرف راست آن جمع می‌شود

 ۳- اولین عدد مضروب، رقم سمت چپ جواب می‌شود. این آخرین مرحله محاسبه‌است

ادامه مطلب ...

. محمود حسابی

زندگی نامه، خصوصیات و خدمات دکتر محمود حسابی

سید محمود حسابی در سال 1281 (ه.ش), از پدر و مادری تفرشی در تهران زاده شدند. پس از سپری نمودن چهار سال از دوران کودکی در تهران, به همراهخانواده (پدر, مادر, برادر) عازم شامات گردیدند. در هفت سالگی تحصیلات ابتدایی خود را در بیروت, با تنگدستی و مرارت های دور از وطن در مدرسه کشیش های فرانسوی آغاز کردند و همزمان, توسط مادر فداکار, متدین و فاضله خود (خانم گوهرشاد حسابی) , تحت آموزش تعلیمات مذهبی و ادبیات فارسی قرار گرفتند. استاد, قرآن کریم را حفظ و به آن اعتقادی ژرف داشتند. دیوان حافظ را نیز از برداشته و به بوستان و گلستان سعدی, شاهنامه فردوسی, مثنوی مولوی, منشات قائم مقام اشراف کامل داشتند.

ادامه مطلب ...

. ترسیم

 انیمیشن‌هایی در مورد رسم :

 

ادامه مطلب ...