انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان آذربایجان‌ غربی

انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان آذربایجان‌ غربی

.: ریاضیات شانه بر زلف پریشان عالم است :.
انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان آذربایجان‌ غربی

انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان آذربایجان‌ غربی

.: ریاضیات شانه بر زلف پریشان عالم است :.

. چاپ کتاب درآمدی بر نظریه اعجاز عددی و ریاضی قرآن

 کتاب «درآمدی بر نظریه اعجاز عددی و ریاضی قرآن» نوشته آقای مجتبی نوروزی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم از سوی انتشارات نسیم رضوان منتشر شد.
مولف در این کتاب، نظریة اعجاز عددی و ریاضی قرآن را که برای اولین بار توسط دکتر رشاد خلیفه در سال ۱۹۷۲ میلادی (۱۳۵۱ش) مطرح گردیده، مورد نقد و بررسی قرار داده و ضمن ذکر بعضی مصادیق آن، نظر موافقان و مخالفان اعجاز عددی قرآن را ذکر نموده و در ادامه به دیدگاه خود در این زمینه اشاره کرده است. در پایان نیز پژوهش ها و تألیفات در این موضوع را به تفصیل آورده است.

نویسنده معتقد است، یکی از جنبه‌های نوظهور اعجاز قرآن که در قرن اخیر مورد توجه قرآن پژوهان قرار گرفته و کتاب‌های زیادی در اثبات آن نوشته شده است، اعجاز عددی و نظم ریاضی قرآن کریم است که درصدد اثبات نظم اعجاز گونه عددی و ریاضی این کتاب الهی است.
وی بر این باور است که نظم ریاضی قرآن، مطلبی عجیب، شگفت‌انگیز و قابل توجه است؛ زیرا این کتاب در مدت ۲۳ سال و در زمان‌ها، مکان‌ها و حالات مختلف بر فردی امّی و درس ناخوانده نازل شده است و در عین برخورداری از وجوه اعجاز مختلف و فراوان، دارای نظم ریاضی دقیق نیز می‌باشد.
مولف در جمع بندی و نتیجه گیری از مباحث کتاب خاطر نشان می کند که اعجاز عددی و نظم ریاضی قرآن به طور اجمالی و به صورت موجبه جزئیه ثابت است و این مسئله چیزی نیست که کسی بتواند آن را انکار کند؛ بلکه این مسئله حتی مورد قبول مخالفان این نظریه نیز می‌باشد؛ البته این سخن بدان معنا نیست که هر چه در مورد اعجاز عددی و نظم ریاضی قرآن در این کتاب‌ها گفته شده، صحیح می‌باشد.
موضوعات این کتاب در شش فصل سامان داده است:
نویسنده در نخستین فصل از این کتاب به پیشینة بحث اعجاز عددی و ریاضی قرآن اشاره نموده و سپس مصادیقی از اعجاز عددی قرآن و سیر تکمیلی آن را بیان کرده است.
در فصل دوّم که اختصاص به اعجاز عدد ۱۹ در قرآن دارد، به مهمترین بحث در موضوع اعجاز عددی و ریاضی قرآن پرداخته و مصادیقی از این اعجاز در سوره‌های مختلف قرآن را ذکر کرده است.
ارتباط و تناسب عدد ۱۹ با ترتیب سوره های قرآن و حروف مقطعه و تکرار آن حروف از مباحث فصل سوم می‌باشد.
نوروزی در فصل چهارم به جنبه ای جدید از اعجاز عددی قرآن که تناسب در تکرار الفاظ قرآن است، اشاره نموده است. وی در این فصل به الفاظ و موضوعاتی پرداخته که دارای ارتباط و تناسب عددی با یکدیگر می‌باشند.
فصل پنجم این کتاب اختصاص به بیان دیدگاه موافقان و مخالفان اعجاز عددی قرآن و نقد و بررسی آن‌ها دارد. مولف ضمن دفاع از دیدگاه موافقان اعجاز عددی، به نقد و بررسی دیدگاه مخالفان پرداخته است.
نویسنده محترم در پایان این فصل به جمع بندی و نتیجه گیری از کل موضوعات کتاب پرداخته و آن را در ۱۰ شماره خلاصه کرده است.
فصل ششم که آخرین فصل این کتاب می باشد، درباره کتابشناسی اعجاز عددی و ریاضی قرآن می باشد. در این فصل به کتاب‌ها، مقالات و تحقیقاتی که تاکنون در موضوع اعجاز عددی و ریاضی قرآن تألیف شده است، اشاره کرده و همچنین سایت‌هایی که اختصاص به این موضوع دارد، معرفی شده است.
در انتهای این اثر، نمایه‌ای ارزشمند از آیات، اعلام، نام سوره‌ها و کتاب‌ها آمده است که بر غنای این اثر افزوده است.
چکیده این کتاب علاوه بر زبان فارسی، به دو زبان عربی و انگلیسی نیز ترجمه شده است.
لازم به ذکر است که اثر حاضر، به عنوان پژوهش برتر حوزه علمیه مشهد مورد تجلیل قرار گرفته است.
کتاب فوق به همت انتشارات نسیم رضوان مشهد در پاییز ۱۳۸۹ با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و در قطع رقعی با ۱۲۰ صفحه و به قیمت ۲۰۰۰ تومان روانه بازار کتاب شده است.
علاقه مندان جهت تهیه کتاب فوق می توانند با انتشارات نسیم رضوان به شماره ۲۲۳۲۲۳۱-۰۵۱۱ تماس حاصل نمایند. 

 منبع:سایت‌انتشارات‌نسیم‌رضوان،تاریخ:۱۰/۱۰/۸۹

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد