انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان آذربایجان‌ غربی

انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان آذربایجان‌ غربی

.: ریاضیات شانه بر زلف پریشان عالم است :.
انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان آذربایجان‌ غربی

انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان آذربایجان‌ غربی

.: ریاضیات شانه بر زلف پریشان عالم است :.

. الگوهای ایرانی - اسلامی در متون درس ریاضی ارایه می شود

  رییس دفتر تالیف کتب درسی ریاضی وزارت آموزش و پرورش گفت: الگوهایی از فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی در زمینه مفاهیم ریاضی در متون این درس لحاظ و به دانش آموزان ارایه می شود.

  وحید عالمیان افزود: پیش از این، در کتاب حسابان از روش نیوتن استفاده می شد در حالی که اکنون از روش غیاث‌الدین جمشید کاشانی، در زوایای مثلثاتی از روش ابوالوفا بورجانی، در فرمول درجه دوم به روش دیتا از رابطه خوارزمی استفاده می شود.
وی اضافه کرد: بر اساس مستندات موجود، دانشمندان ایرانی و اسلامی، خالق و تولید کننده مفاهیم ریاضی بودند که به مرور زمان، آثار دانشمندانی که پایه گذار علوم ریاضی بودند، به فراموشی سپرده شد.

عالمیان تصریح کرد روش های دانشمندان ایرانی در مفاهیم ریاضی به زبان دانش آموزان امروزی پیاده سازی می شود.
وی در توضیح این مطلب افزود: دانشمندان ایرانی مفاهیم ریاضی را با زبان خود تعریف کرده اند که این زبان، تبدیل به زبان دانش آموزی می شود که در واقع طی فرایندی این مفاهیم به زبان دانش آموزان تبدیل می شود.
عالمیان با بیان اینکه تبدیل زبان دانشمندان ریاضی به زبان امروزی از نظر آموزشی بسیار مفید و موثر است، گفت: دانشمندان برای حل مساله عبارت های جبری از روش هندسی استفاده می کردند که تلفیق روش هندسی و جبری از نظر آموزشی جایگاه مهمی دارد.
رییس دفتر تالیف کتب درسی ریاضی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در صورتی که دانش آموز بتواند رابط جبری را به صورت هندسی ثابت کند، تفکر خلاق در او شکل می گیرد و منجر به رشد درک دانش آموز می شود.
به گفته عالمیان، بکاربردن الگوهای ایرانی در درس ریاضی فقط به اسامی دانشمندان ایرانی خلاصه نمی شود بلکه به لحاظ آموزشی نگاه خلاقانه در دانش آموزان ایجاد می کند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون این روش در کتاب های ریاضی پیاده شده و چه نتایجی داشته است، گفت: حدود سه سالی است که روش خوارزمی در کتاب ریاضی سال اول دبیرستان و پیش دانشگاهی و همچنین روش های ابوالوفا بوزجانی در حسابان به جای روش نیوتن استفاده می شود که اجرای این روش جدید، نتایج مثبتی در ایجاد تفکر خلاقانه در دانش آموزان داشته است.
رییس دفتر تالیف کتب درسی ریاضی وزارت آموزش و پرورش درباره آموزش معلمان ریاضی برای پیاده سازی روش جدید در کلاس های درس، گفت: با برگزاری دوره های آموزشی و ارایه کتاب های راهنمایی معلم، آموزگاران تحت آموزش قرار گرفته اند.
عالمیان اضافه کرد: نمایندگانی از سوی آموزش و پرورش استان های کشور نیز در دوره های ترمیم مدرسی شرکت کرده اند و آموخته های خود را در اختیار معلمان استان های کشور قرار می دهند.
 

منبع:ایرنا،تاریخ:۲۸/۱۰/۸۹

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد