موسیقی و ریاضیات - قسمت اول
ریاضیات و موسیقی هر یک بنوبه خود از ابتدای خلقت در مسیر تکامل تمدن بشری نقش موثری داشته اند. ریاضیات بطور مستقیم با پیشرفت گونه های مختلف علوم تجربی، نظری، مهندسی و … در ارتباط بوده و موسیقی علاوه بر تاثیر مستقیم بر سایر هنرها، همه روزه درحال تعامل با انسان در تمام نقاط جهان است بگونه ای که امروزه از آن حتی بعنوان یک ابزار برای جهت دادن به پدیده های اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی استفاده می شود.برای بسیاری از مردم که با ریاضیات سر و کاری ندارند، فرمول ها و قوانین ریاضی بسیار خشک و پیچیده بنظر می رسد و گاهی هم بعنوان رمز یا رازی که میان یک سری اعداد، نشانه ها و علائم عجیب و غریب است، مطرح می شود. بسیاری از مردم - حتی آنها که با ریاضی در ارتباط هستند - معتقدند که ریاضیات یک علم عقلی است و حداکثر توانایی آن مدل سازی پدیده های فیزیکی است، حال آنکه اگر به مسائل و رخدادهای اجتماعی نگاهی بیندازیم بسادگی خواهیم دید که مثلا” توزیع پدیدهای - متغییرهای - تصادفی اجتماعی غالبا” از رفتار توزیع نرمال “گوس” پیروی میکنند، بنابر این نمی توان به این صراحت از ریاضیات بعنوان یک علم نظری محض نام برد.
ادامه مطلب ...مقدمه
ارشمیدس دانشمند و ریاضیدان یونانی در سال 212 قبل از میلاد در شهر سیراکوز یونان چشم به جهان گشود و در جوانی برای آموختن دانش به اسکندریه رفت. بیشتر دوران زندگیش را در زادگاهش گذرانید و با فرمانروای این شهر دوستی نزدیک داشت. در اینجا سخن از معروفترین استحمامی است که یک انسان در تاریخ بشریت انجام داده است. در داستانها چنین آمده است که بیش از 2000 سال پیش در شهر سیراکوز پایتخت ایالت یونانی سیسیل آن زمان ارشمیدس مکانیک دان و ریاضیدان و مشاور دربار پادشاه یمرون یکی از معروفترین کشفهای خود را در خزینه حمام انجام داد .
کتاب خطاهای ریاضی ترجمه و تالیف همکار محترم سرکار خانم رقیه ناموری لاله میباشد . ایشان از
سرگروههای فعال ریاضی در ناحیه ۲ ارومیه میباشند و قبلا نیز با ارسال چندین مقاله با ما همکاری داشتهاند .
خانم ناموری در قسمتی از مقدمه این کتاب آوردهاند :" . . . معلمی حرفهای متشکل از دانش و مهارتهای گوناگون است . یک معلم باید برای تدریس مطلوب ، همزمان مجموعهای از دانشها را به طور هنرمندانه در هم بیامیزد تا در مسیر ترکیب و به کارگیری آنها ، الگوی تدریس اثر بخشی طراحی و در کلاس درس ارائه کند . اهداف آموزشی بر اساس چنین فعالیتی امکان تحقق مییابند . در واقع حرفهی معلمی با تعامل مفهومی طیف متنوعی از دانشها شکل میگیرد .
در این کتاب سعی شده اشتباهاتی که در طول تدریس ، بین دانشآموزان دبیرستانی و دانشجویان دوره لیسانس ریاضی ، به فراوانی مشاهده میگردد ، با تحلیل علت خطاها و ارائه راهحل توصیف گردد . . . . "
از بخشهای مختلف این کتاب میتوان به خطاهای ارتباطاطی ، خطاهای جبری ، خطاهای استدلالی و ... اشاره کرد .
همکاران علاقهمند را به مطالعه این کتاب دعوت میکنیم و برای ایشان آرزوی توفیق بیش از پیش داریم .
اسامی دبیران ریاضی منتخب مسابقه کتاب خوانی ریاضی در مرحله منطقهای در جدول زیر آمده است :
ردیف | نام و نام خانوادگی | منطقه |
1 | افسانه قنبرمولایی | ارومیه،ناحیه۲ |
2 | سلام داهیم | اشنویه |
3 | مرتضی غلامی | انزل |
4 | غفور کامیابنسب | بوکان |
5 | سهیلا عبدیلزاده | پلدشت |
6 | اسماعیل محمدی | تکاب |
7 | نبی قربانپور | چالدران |
8 | سهراب غفاری | چایپاره |
9 | قمر تاج پور صادق | خوی |
10 | عبدالکریم بابایی | سردشت |
11 | لیلا فتح الهی | سلماس |
12 | سعید محمدیان | شاهیندژ |
13 | میرجواد حسنی | شوط |
14 | ناهیده برزگری | کشاورز |
15 | مرضیه اکبری | مرحمتآباد |
16 | شهرزاد حنیفیان | میاندوآب |
17 | زهره اسمعیلی | نازلو |
نفرات منتخب فوق برای شرکت در مرحله استانی لازم است در ساعت ۱۰ صبح روز جمعه مورخه ۱۰/۲/ ۸۹ در محل کارشناسی گروههای آموزشی متوسطه استانی (طبقه بالای امتحانات) در سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجانغربی حضور یابند .