انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان آذربایجان‌ غربی

انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان آذربایجان‌ غربی

.: ریاضیات شانه بر زلف پریشان عالم است :.
انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان آذربایجان‌ غربی

انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان آذربایجان‌ غربی

.: ریاضیات شانه بر زلف پریشان عالم است :.

. لایب نیتس

 گوتفرید ویلهلم لایب نیتس در سال ۱۶۴۶ میلادی در شهر لایپزیک آلمان به دنیا آمد. پدرش استاد فلسفه هایی از اخلاق در دانشگاه بود.

 در حالی که از نبوغ سرشاری برخوردار بود، زبان یونانی را در کودکی فرا گرفت. در پانزده سالگی وارد دانشگاه شد و با آراء فلاسفه و دانشمندان بزرگی مانند فرانسیس بیکن، توماس هابز، دکارت، کپلر و گالیله آشنا شد. وی آراء فلسفی حکمت یونان و فلسفه مدرسی را نیز به خوبی فرا گرفت.

 لایب نیتس در سال ۱۶۶۳ به ” نیا“ رفت و در آنجا ریاضیات خواند. سپس خود را وقف مطالعه علم حقوق کرد و در سال ۱۶۶۷ موفق به اخذ درجه دکتری در علم حقوق از دانشگاه آلتدورف گردید.
از آن پس وارد فعالیت های سیاسی شد، تا جایی که شغلی در دربار بدست آورد و پس از مدتی برای انجام ماموریتی سیاسی به پاریس فرستاده شد. او در این سفر با کسانی چون مالبرانش و آرنو آشنایی یافت.

 لایب نیتس تا سال ۱۶۷۶ میلادی در پاریس ماند و در آخرین سال اقامتش در این شهر توانست حساب بینهایت فرد را کشف کند که به همین خاطر شهرت زیادی به دست آورد و بعدها نیوتن نیز به طور جداگانه آن را به دست آورد.

 لایب نیتس در بازگشت به آلمان با اسپینوزا ملاقات کرد. او قبلا با اسپینوزا مکاتبه داشت و در سال های بعد، فلسفه اسپینوزا را مورد نقد قرار داد.

 وی، مردی بود که در رشته های مختلف مهارت و در فعالیتهای سیاسی و غیر سیاسی مختلفی شرکت داشت. چنانچه در سال ۱۶۸۲ مجله دانشوران را در لایپزیک تاسیس کرد و در سال ۱۷۰۰ نخستین رئیس انجمن علوم در برلین گردید که بعدا عنوان آکادمی پروس را یافت. 

 لایب نیتس، محاسبات دیفرانسیل و انتگرال را همزمان ولی کاملاً مستقل از آیزاک نیوتن به دست آورد و علامت‌هایی که وی در این محاسبات استفاده می‌کرده است، هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 او حتی طرح هایی هم برای اتحاد میان مذاهب و دولت های مسیحی و تشکیل نوعی اروپای متحد داشت و برای این مقصود با چند تن از پادشاهان اروپایی هم ملاقات کرد، اما نتیجه ای نیافت.

 لایب نیتس یکی از برجسته ترین مردان روزگار خود و از حمایت بسیاری از افراد برجسته برخوردار بود. اما سال های آخر عمرش به سبب بی اعتنایی که نسبت به او روا داشتند، رو به افول گرایید و به تدریج موقعیتش را از دست داد. وی در سال ۱۷۱۶ میلادی درگذشت.

 لایب نیتس نخستین کسی بود که به اساسی بودن مفهوم نیرو پی برد و فلسفه خود را بر آن بنا کرد.

 از جمله کارهای لایب نیتس ساخت ماشین محاسبه ای بود که اعمال ضرب و تقسیم و استخراج جذر را انجام می داد و مافوق ماشین محاسبهٔ پاسکال بود که فقط اعمال جمع و تفریق را انجام می داد.
 توجه لایب نیتس در ریاضیات به دو نکتهٔ اساسی بود اول حساب دیفرانسیل و دومی آنالیز ترکیبی است.
 هرگز قبل از لایب نیتس سابقه نداشته است که مردی صاحب فکر بزرگ و ظرفیت خارق العاده در عین حال به دو جنبهٔ متقابل ریاضیات یعنی متصل و منفصل با تعمق توجه نماید و بعد از لایب نیتس نیز چنین حادثه ای روی نداد و بنابراین در تاریخ ریاضیات وی تنها کسی است که در عین حال در هر دو روش تفکر به درجه ای رفیع قدرت داشته است. 

 از آثار او می توان به مونادولوژی و گفتار در مابعدالطبیعه اشاره کرد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد