انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان آذربایجان‌ غربی

انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان آذربایجان‌ غربی

.: ریاضیات شانه بر زلف پریشان عالم است :.
انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان آذربایجان‌ غربی

انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان آذربایجان‌ غربی

.: ریاضیات شانه بر زلف پریشان عالم است :.

. جنگ ریاضی‌دانان

 

 احتمالاً معروف ترین مجادله در تاریخ علم مربوط به نیوتن و لایب نیتز در مورد اختراع حساب دیفرانسیل و انتگرال می شود.
 نیوتن در سال ۱۶۶۹ میلادی متنی را در مورد تجزیه ی معادلات عددی نامتناهی می نویسد که این متن را به ریاضی دان مشهور انگلیسی یعنی ایساک بارو می دهد تا او این متن را مطالعه کند . ایساک بارو نیز این متن را به یک ریاضی دان دیگر یعنی جان کولینز می دهد ، که جان کولینز ، این متن را برای خود کپی می کند .
 وقتی لایب نیتز در سال ۱۶۷۵ به طور مستقل به روی حساب دیفرانسیل کار می کند، نه تنها با نیوتن به عنوان شخص ثالث مکاتبه می کند ، بلکه با جان کولینز هم رابطه بر قرار می کند .

 برخی محققان معتقدندکه به راستی ، لایب نیتز به طور مستقل به روابط موجود در حساب دیفرانسیل دست پیدا کرد و برخی دیگر ، خلاف این نظر را دارند .
 با این وجود لایب نیتز ، کتابی را در سال ۱۶۸۴ میلادی منتشر می کند ولی در این کتاب ، هیچ صحبتی از مکاتبه با نیوتن و یا مبادله ی اطلاعات با جان کولینز نمی کند .
 این موضوع به ریاضی دانان اروپایی این احساس را القا کرد که ، لایب نیتز یگانه مخترع حساب دیفرانسیل و انتگرال است ؛ چون در ۲۰ سال قبل ، نیوتن هیچ کتابی در این رابطه منتشر نکرده بود .
 در واقع نیوتن بسیاری از مطالب خود را مدت ها بعد منتشر می کرد و همیشه در انتشار مطالب خود کوتاهی به خرج می داد .
 در این میان ریاضی دانانی چون ، جان کیل و یوهان برنولی هر یک نوشته هایی را در دفاع از استادان خود ، به ترتیب ، نیوتن و لایب نیتز منتشر کردند . هر گروه ، دیگری را به سرقت آثار و فریب کاری متهم کردند و رسوایی بزرگی را رقم زدند .
 به هر حال آلفرد هال ، محقق اروپایی در مقدمه ی کتاب خود یعنی " جنگ فیلسوفان " می نویسد : "به طور حتم نیوتن اولین کسی بود که طرح های فراگیری رابرای محاسبه های بی نهایت کوچک با روشی استادانه طرح ریزی کرد ، ولی حساب دیفرانسیل و انتگرالی که هم چون فواره ای سبب توسعه های فراوان و پی در پی از سال ۱۶۸۴ تا به امروز شده است ، به طور مستقل توسط لایب نیتز به وجود آمده است . "
 

منبع:انجمن‌ریاضی‌دانان‌جوان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد