انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان آذربایجان‌ غربی

انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان آذربایجان‌ غربی

.: ریاضیات شانه بر زلف پریشان عالم است :.
انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان آذربایجان‌ غربی

انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان آذربایجان‌ غربی

.: ریاضیات شانه بر زلف پریشان عالم است :.

. گزارشی از چالش‌ها و فرصت‌های آموزش ریاضی

 چالش‌های زیادی در آموزش درس ریاضی وجود دارد که بعضاً سبب ترس دانش‌آموزان از ریاضی می‌شود و فرار آنها را از این درس موجب می‌شود.
بر کسی پوشیده نیست که این وحشت دانش‌آموزان از ریاضی در زمان خاصی ایجاد نشده بلکه از خانواده و اطرافیان به دانش‌آموز به ارث رسیده است.
با این وجود می‌توان گفت که چند سال است که جامعه علمی کشور با استفاده از فناوری نوین برای برطرف کردن این زخم دیرینه (ترس دانش‌آموزان از ریاضی) اقدام به درمان کرده است.
یازدهمین کنفرانس آموزش ریاضی کشور با حضور چهره‌های صاحبنظر ریاضی ایران در محمودآباد مازندران برگزار شد.
در این گزارش می‌خوانید که محققان، اساتید، صاحبنظران، معلمان و دانش‌آموزان حاضر در این کنفرانس، برای بررسی عوامل تاثیرگذار در بالا بردن کیفیت آموزش ریاضی چه نظراتی دارند

 

* برخی از دانش‌آموزان در حل مسائل ریاضی به مشکل برمی‌خورند
یک معلم ریاضی مقطع ابتدایی در پایه چهارم دبستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: برخی نارسایی‌ها در روش آموزش ریاضی کشور ایجاد شده است تا معلمان نتوانند به درستی انجام وظیفه کنند.
ژیلا عطائیان افزود: با توجه به اینکه ۲۷ سال است آموزگار مقطع ابتدایی هستم ولی هر ساله تعداد زیادی از دانش‌آموزان در حل مسائل ریاضی می‌مانند.
وی بیان داشت: در سال‌های اخیر در تألیف کتاب‌های ریاضی بازنگری شده است و عنوان بازی و ریاضی در کتاب‌ها گنجانده شد که این امر باعث انگیزه در دانش‌آموزان شده است.
عطائیان که معلم یکی از دبستان‌های شهر ساری است، اظهار داشت: در ابتدای فعالیت خود ریاضی را با ابتکار و خلاقیت به دانش‌آموزان به صورت چرتکه‌ای آموختم و ارزش مکانی اعداد برای فراگیران قابل تفهیم بود.
وی که در جشنواره الگوی برتر کشور حائز رتبه شده بود، خاطرنشان کرد: کتاب‌های درسی باید با محیط زندگی عجین شوند.

*درس ریاضی باید در دوره‌های ابتدایی عینی شود
شعبان تنکابنی با ۲۶ سال سابقه تدریس در مقطع ابتدایی نیز در گفت‌وگو با فارس بیان داشت: راه برطرف کردن چالش‌های درس ریاضی در مقطع ابتدایی عینی کردن آن است.
وی افزود: اگر دانش‌آموزان بتوانند در امور زندگی با ریاضی به طور متداول کار کنند ریاضی شیرین می‌شود.
این معلم ۴۵ ساله از شهرستان آمل یادآور شد: درس ریاضی باید در ساعت‌های ورزش مورد استفاده قرار گیرد که این امر در روند آموزشی کشور نادیده گرفته شده است.
تنکابنی اظهار داشت: حل مسئله‌های ریاضی برای دانش‌آموزان دغدغه شده است و برای بالابردن میزان علاقه آنها باید روش تحقیق و بحث را در کلاس اجرا کرد.

*خانواده‌ها از ریاضی برای بچه‌های خود غول ساختند
اصغر مهری با ۱۶ سال سابقه تدریس در درس ریاضی نیز گفت: خانواده‌ها درس ریاضی را تافته جدا بافته از بقیه دروس می‌دانند و برای دانش‌آموزان غول ساخته‌اند.
وی افزود: دیرینگی وحشت در درس ریاضی از سوی خانواده‌ها به فرزندان القا می‌شود که این امر معلمان را در تدریس دچار مشکل می‌کند.
این معلم ۳۲ ساله از شهر تنکابن یادآور شد: مدل آموزش و برنامه‌ریزی هفتگی در مدارس سبب شده است تا دانش‌آموزان به ریاضی بیش از بقیه درس‌ها اهمیت دهند در حالی که تحقیقات نشان داده است افت تحصیلی سال‌های اخیر در بخش ادبیات به ویژه در دوران ابتدایی در دروس بخوانیم و بنویسیم بیشتر از درس ریاضی است.
مهری استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی را باعث گمراهی دانش‌آموزان دانست و گفت: نه تنها فعالیت دانش‌آموزان با استفاده از کتب آموزشی بیشتر نمی‌شود بلکه تداخل در روش تدریس معلم مربوطه به وجود می‌آید.
وی تاکید کرد: به جای استفاده از کمک آموزشی‌ها دانش‌آموزان باید به تحقیق روی بیاورند و با کاردستی‌هایی که در رابطه با ریاضی ایجاد می‌کنند فراگیری را آسان‌تر می‌کند.
این معلم جوان خاطرنشان کرد: مشکلات آموزش ریاضی بقیه دروس را تحت‌الشعاع قرار داده است که برای برطرف کردن آن در کنفرانس‌های ریاضی باید بررسی شود.

*ریاضی با ایجاد ابتکار و دست‌سازها جاذبه ایجاد می‌کند
اعظم امیری با ۳۹ سال سابقه کاری در آموزش و پرورش نیز در رابطه با درس ریاضی بیان داشت: ریاضی با ایجاد ابتکار و دست سازها جاذبه ایجاد می‌کند.
وی افزود: یکی از عوامل افت دانش‌آموزان در درس ریاضی قیاس نمره است که این تفکر در خانواده‌ها ایجاد شده و از طریق مشاوران مدرسه باید برطرف شود.
این معلم ریاضی ۵۷ ساله که از استان قزوین در کنفرانس ریاضی محمودآباد شرکت کرد در این گفت‌وگو اظهار داشت: بیشتر خانم‌ها از ریاضی بدشان می‌آید و چون بچه‌ها در خانه با مادر بیشتر سروکار دارند این حس بدبینی به دانش آموزان القا می‌شود.
وی افزود: در آموزش و پرورش بستر مناسبی برای ایجاد خلاقیت دانش‌آموزان ایجاد نشده است تا با کاربردی شدن ریاضی به کشف استعدادهای بچه‌ها برسیم.

*باید محدودیت‌ها از مقابل پیشرفت ریاضی گرفته شود
مدیر خانه ریاضیات استان قزوین نیز در رابطه با آسان کردن آموزش درس ریاضی به دانش‌آموزان گفت: ابتکار و نوآوری از طریق خلاقیت‌های معلمان می‌تواند در آموزش ریاضی موثر باشد.
یوسف گمرکچی افزود: ۴۲ سال است که سابقه کاری در تدریس ریاضی را دارم ولی همچنان روزانه ساعت‌های زیادی را برای پژوهش می‌گذرانم.
وی تصریح کرد: در خانه ریاضی کلاس‌های آموزشی به صورت کارگاهی برگزار می‌شود که با مباحثه بین دانش‌آموزان، درس و مسئله‌ها در همه سطوح تحصیلی قابل حل است.

*ریاضی را باید بخوانم
یکتا رزاقی دانش‌آموز مقطع ابتدایی نیز درباره درس ریاضی به خبرنگار فارس گفت: باید ریاضی را یاد بگیرم چون همیشه در کارها برای محاسبه به این علم نیازمندم.
این دانش‌آموز پایه پنجم ابتدایی افزود: از ریاضی خوشم نمی‌آید ولی اگر آن را نخوانم معدلم کم می‌شود.
وی با بیان اینکه معلم خوبی دارم ولی ریاضی مشکل است، اظهار داشت: برای بهتر یاد گرفتن معلم دیگری به خانه‌مان می‌آید و به من درس می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: همیشه مشکل من در درس ریاضی حل کردن مسئله‌ها است.

*ریاضی را باید تحمل کرد
امید لطفی دانش‌آموز سوم راهنمایی نیز در مورد درس ریاضی گفت: ریاضی را باید تحمل کرد.
وی افزود: با توجه به اینکه معدلم ۱۹ شده است ولی به درس ریاضی علاقه‌مند نیستم و این درس را با تمام توانم می‌خوانم تا معدلم کم نشود.
دانش‌آموز مقطع راهنمایی با بیان اینکه ریاضی یکی از اصول زندگی همه افراد است، بیان داشت: نمی‌توان گفت درس ریاضی مشکل است اگر علاقه‌مندی باشد و معلمان در تدریس حوصله به خرج دهند فراگیری آسان است.

*معلم در فرآیند آموزش ریاضی موثر است
رئیس کمیسیون ریاضی‌دانان جهان از کشور نیوزیلند نیز در حاشیه یازدهیمن کنفرانس آموزش ریاضی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان داشت: یافتن معلم خوب در سرنوشت آموزشی فراگیران موثر است.
بیل بارتون با بیان اینکه خودم ریاضی را از روش معمولی و متداول یاد گرفتم، افزود: خوشبختم که معلم خوبی داشتم، همکلاسی‌هایم در رشد علمی ریاضی من تاثیرگذار بودند.
وی ادامه داد: بحث در کلاس ریاضی بسیار تاثیرگذار است و این بستر باید در تمام مناطق برای همه دروس ایجاد شود.
رئیس کمیسیون بین المللی ریاضی‌دانان جهان با اشاره به اینکه سوق دادن دانش‌آموزان به مباحثه می‌تواند موجب رشد علمی شود، افزود: فراگیران می‌توانند با مراجعه به کتاب‌های تاریخ ریاضی و کمک آموزشی‌های استاندارد مسائل مهمی را حل و به کشف برخی موارد ریاضی بپردازند.
وی با تاکید براینکه همه علاقه‌مندان علم ریاضی باید کتاب‌های مرجع در این علم را مطالعه کنند، گفت: کتاب‌های مرجع تصویر زیبایی از ریاضی با آنچه در امورات با آن سروکار دارید ترسیم می‌کند.
بیل بارتون برگزاری کنفرانس را زمینه رشد استعدادها دانست و خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از معلمان و صاحب‌نظران در کنفرانس شرکت می‌کنند و آنها را به نوعی با مسائل علم ریاضی درگیر کرده و در رابطه با آموزش بحث و تبادل نظر می‌شود.
 

منبع:خبرگزاری‌فارس 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد