جزییات تغییر محتوای
کتاب ریاضی پایه اول متوسطه
در فرآیندهای تالیف، آموزش و شاخصسازی
تبیین و تشریح شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دکتر وحید عالمیان، رییس گروه ریاضی دفتر تالیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری، علل تغییر و چگونگی فرایند تالیف این کتاب را تشریح کرد و گفت: محتوای کتاب ریاضی پایه اول متوسطه در راستای تالیف کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی و پس از نقد و ارزیابی این کتاب و کتابهای پایههای اول و دوم راهنمایی سابق، تهیه شده است.
عالمیان سند برنامه درسی ملی، راهنمای برنامه درسی ریاضی و نتایج پژوهشهای انجامشده را مبنای تالیف این کتاب دانست و افزود: پس از تولید محتوای آموزشی توسط یک تیم 10نفره شامل کارشناسان، معلمان ریاضی و متخصصان محتوای آموزشی متناسبسازی شده است.
عالمیان در ادامه سخنان خود به شاخصهای این کتاب پرداخت و گفت: آموزش و یادآوری راهبردهای حل مساله، بالا بردن توانایی حل مساله، پرورش مهارتهای فکری، کاربردی کردن درس ریاضی در زندگی دانشآموزان و ملموس کردن مفاهیم ریاضی در محیط پیرامونی آنها از شاخصهای برجسته این کتاب است.
وی با اشاره به اینکه هریک از فصول 10گانه کتاب ریاضی، از چهاردرس با مفاهیم گوناگون تشکیل شده است، گفت: تصویر در ابتدای هر فصل، باعث ارتباط تصویری دانشآموز با معانی و مفاهیم ریاضی میشود. معلم در ادامه فرایند آموزش با فعالیتهای دستورزی، مفاهیم موردنظر را برای دانشآموز معنادار میکند و درنهایت سرعت آموزش تسریع میشود.
عالمیان افزود: فعالیتهای آغازین هر درس برای مفهومسازی، کار در کلاس با هدف ارزیابی معلم از دانشآموز و دانشآموز از خود و تمرینهای آخر درس با هدف تثبیت در امر یادگیری، طراحی شده است.
رییس گروه درس ریاضی با اشاره به اینکه تمرینهای مروری پایان هر فصل، در راستای همافزایی ارتباط میان اهداف کلی دروس یک فصل تهیه شده است، عنوان کرد: تمرینهای مروری در میان فصول نیز تعبیه شده که تضمینکننده ارتباط معنایی میان فصلهای مختلف کتاب است.
از دیدگاه رییس گروه درس ریاضی، فعالیتمحور بودن، ارتباط منطقی مفاهیم ریاضی پایه ششم و اول متوسطه، افزایش قدرت استدلال در دانشآموز و بازنماییهای متفاوت یک مفهوم در آموزش، از دیگر شاخصهای کتاب جدید است.