دبیر نخستین همایش چشمانداز آموزش و پژوهش ریاضی کشور گفت :
درس هندسه در دبیرستانها ضعیف شده که علت اصلی آن سوالات تستی کنکور است .
دکتر 'مگردیچ تومانیان' صبح پنجشنبه در حاشیه نخستین همایش چشم انداز آموزش و پژوهش ریاضی کشور که در فرهنگستان علوم برگزار شدهبود ، گفت : هندسه درسی تشریحی است و نمیتوان از آن به صورت تستی سوال طرح کرد.
تومانیان افزود: این موضوع باعث طرح سوالات کمی از هندسه در کنکور شده که در نتیجه آن دانشآموزان توجه کمی به این درس میکنند .
این دکتری ریاضی خاطر نشان کرد : تستیبودن سوالات ریاضی کنکور باعث شده که دانشآموزان به حفظ فرمولهای ریاضی روی آورده و از مفهوم تشریحی آن دور شوند که این موضوع آسیب جدی به درس ریاضی و به خصوص هندسه وارد کردهاست .
تومانیان افزود: دانش هندسه دانشجویان در دانشگاه ها نیز ضعیف است که علت این امر را میتوان در کمبود اساتید هندسه در دانشگاهها جستجو کرد .
دبیر نخستین همایش چشمانداز آموزش و پژوهش ریاضی کشور هدف از برگزاری این همایش یک روزه را بررسی آموزش ریاضی در سطح دانشگاهها عنوان کرد .
تومانیان گفت : مهمترین هدف جامعه ریاضی کشور تقویت زیر ساخت های ریاضی به منظور ارتقای آن در سطح جهانی است تا از یک سو نیروی انسانی متناسب با نیازهای حال و آینده را تامین کند و از سوی دیگر زیر بنایی برای صنعت و فناوری باشد .
وی خاطر نشان کرد : برای رسیدن به این هدف ضمن همگامی با قافله جهانی و پیمودن مرزهای دانش و عبور از آن باید در راستای استانداردهای بینالمللی از پیشرفت آن در جهان بهره گرفت.
این عضو شاخه ریاضی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد : از این رو برای توسعه پایدار علمی باید از مسیر روشن تولید علم برای رفع نیازهای جامعه حرکت کرد .
تومانیان یکی از ضرورتهای علمی پایدار کشور را حضور نیروی انسانی متخصص کارا و مبتکر عنوان کرد که دانش ریاضی مفید تولید کنند .
وی تاکید کرد : علم به طور اعم قدرت و توانمندی یک کشور است و نهادهای اجتماعی، اقتصادی و غیره به این نهاد قدرتمند نیاز مبرم دارند و بدون شک ریاضی هم زیربنای تمام دانشها است .
دبیر نخستین سمینار چشمانداز آموزش و پژوهش ریاضی کشور گفت : توسعه علم بستگی مستقیم به توسعه نیروی انسانی دارد و برای رسیدن به یک حد نصاب از تراکم علمی باید دانشمندان طراز اول ، نخبگان و پژوهشگران در کشور استقرار داشته باشند .
تومانیان خاطر نشان کرد : هر کشوری که بتواند فضا ، جایگاه ، منزلت و امکانات پژوهش برای دانشمندان و پژوهشگران پدید آورد و آنها را به طریق نیکو در کشور خود استقرار دهد راه میان بر و سریع برای توسعه علمی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی و در نهایت توسعه پایدار را هموار کردهاست.
وی افزود : با توجه به نکات بالا ، فرهنگستان علوم رسالت خود میداند که در این موارد چارهاندیشی کند و راهکارهایی را ارایه دهد بنابراین از آن جایی که سیاستگزاری کلان در مورد علومریاضی را منوط به نظرخواهی از صاحبنظران این علم میدانیم فعالیتهایی را به برنامههای خود اضافه کردهایم.
دبیر نخستین همایش چشمانداز آموزش و پژوهش ریاضی کشور گفت : شاخه ریاضی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد که با برگزاری سمینارهایی تحت عنوان 'چشمانداز آموزش و پژوهش ریاضی کشور' با همت صاحبنظران ریاضی کشور برنامههای آموزشی و پژوهشی کشور را ارزیابی کرده و به طرحریزی چشمانداز آموزش و ریاضی کشور بپردازد.
تومانیان با اشاره به اینکه از هر دانشگاه یک نفر در سطح کارشناسی ارشد و دکترا که در زمینه ریاضی تدریس و پژوهش میکند برای شرکت در این همایش دعوت شده است ، گفت : نتیجه این همایش در گزارشی به دانشگاه های سراسر کشور ارسال می شود تا نکاتی را در مورد آموزش و پژوهش ریاضی در آینده مدنظر قرار دهند .
همایش یک روزه چشمانداز آموزش و پژوهش ریاضی کشور صبح امروز - پنجشنبه - توسط شاخه علوم ریاضی فرهنگستان علوم و با همکاری انجمن ریاضی ایران در فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی برگزار شد.
منبع:سایت انجمن معلمان ریاضی استان آذربایجان غربی
با تشکر از آقای سپهری